Appel à communication : « Images of the courtier in Northern European art, 1500-1700 » (Berlin, mars 2015)

imageThe Renaissance Society of America Annual Meeting, Berlin, March 26‐ 28, 2015
Organizers: Angela Benza, Jan Blanc, Bérangère Poulain, Marie Theres Stauffer

L’image du courtisan a été fréquemment étudiée par les historiens de l’art italien, notamment autour de la figure de Baldassare Castiglione. Elle a été, en revanche, singulièrement moins traitée en relation avec les pays d’Europe septentrionale – pays germaniques, Flandres, Provinces-Unies, France, Angleterre. À l’occasion de la rencontre de la RSA à Berlin (2015), nous souhaiterions aborder cette question en proposant une comparaison des théories et des pratiques, des rituels sociaux et religieux, des stratégies politiques et institutionnelles ou des mécanismes d’appartenance et de distinction élitaire. Il s’agira de reconstituer l’imaginaire du courtisan, qui suscite l’émulation entre les espaces curiaux traditionnels (France, Flandres), encourage de nouvelles formes de sociabilités (pays germaniques, Angleterre) ou est reformulé par des sociétés dénuées de cours officielles (Sept-Provinces). L’accent sera mis sur l’examen des formes symboliques prises par cet imaginaire dans les arts visuels  (allégories, emblèmes, etc.) mais aussi dans l’architecture et le décor, où la notion de convenance est prépondérante.
Au sein de sociétés de cour où être et apparaître sont indissociables, et dont les membres doivent, tout à la fois, faire corps et se distinguer, l’image du courtisan peut-elle renforcer ou menacer l’unité du groupe ? Quelles stratégies d’imitation ou de distinction sont mises en place par le courtisan ? Comment les théories s’articulent-elles aux pratiques : par description ou prescription ? Et quels rôles la figure singulière de l’artiste-courtisan joue-t-elle dans cette interaction ?

___________

This panel will address the image of the courtier in the art and architecture of northern European court societies – Germanic countries, Flanders, United Provinces, France and England. While the subject has been widely studied in Italian art history, notably around the key figure of Baldassare Castiglione, it has been less investigated in the study of Northern European art of the Early modern period. The figure of the courtier inspired rich and often contrasting interpretations in Northern European court societies. While perpetuating traditional court culture in France and Flanders, the courtier in England and the Germanic countries embraced emerging social paradigms of the Protestant reform. In societies lacking an official court such as the United-Provinces, the figure of the courtier was largely redefined.

What does the image of the courtier reveal about court society, where being and appearance are inextricable notions? How does the courtier distinguish himself as an individual while maintaining the coherence of the court? How do formal codes join informal customs? And where does the unique figure of the artist-courtier lie within this matrix? The panel will attempt to reconstruct the various notions of the courtier through a comparison of theories and practices, social and religious rituals or political and institutional strategies as well as the mechanisms of affiliation and distinction amongst the social elite. Discussions will focus on symbolic forms of the courtier in the visual arts as well as in other disciplines to which the notion of decorum is central such as architecture and the decorative arts.

 

Please send a 150-word proposal, keywords, and 300-words CV to jan.blanc@unige.ch and maria.stauffer@unige.ch by June 2nd  2014. Participants are responsible for their own travel and accommodation and must be members of the RSA at the time of the conference.

For more information about the RSA conference, please consult the RSA site: http://www.rsa.org/?page=2015Berlin.

Leave a Reply