Séminaire ATHAMAS – Art et antipsychiatrie : « Son et environnement psychiatrique » (Paris, INHA, 3 avril 2019)

« Deux patientes qui souffraient de crises épileptiques et de troubles du comportement exigeant l’implantation d’électrodes dans le cerveau dans des buts de diagnostic et de thérapeutique. Sous la calotte, chaque patiente porte un ‘stimocepteur’, employé pour stimuler le cerveau par radio et pour envoyer des signaux électriques en provenance de l’activité cérébrale par télémétrie, pendant que les malades évoluent librement dans le pavillon de l’hôpital. » (José Delgado, ‘Le conditionnement du cerveau et la liberté de l’esprit’ [1969], Bruxelles, Charles Dessart, 1972, p. 120).

Dans le cadre de sa résidence INHALab, l’association « Athamas – Art et Antipsychiatrie » propose de mars à juin 2019 un séminaire interrogeant les pratiques artistiques expérimentales de la deuxième moitié du XXe siècle à nos jours, et les théories de l’antipsychiatrie qui apparaissent et se développent au cours des années 1950 à 1970.

Séance du 3 avril 2019

« Son et environnement psychiatrique »

Intervenants :

James Kennaway (historien de la médecine, université de Durham)
Michael Goddard (maître de conférences en film, télévision et image en mouvement, université de Westminster)

Séance en anglais

 

 

Interventions :

■ « Music and Brainwashing » par James Kennaway.

Résumé :
This paper will discuss the long history of the idea of musical hypnosis and brainwashing, from the work of Mesmer, Charcot and Pavlov and post-war moral anxieties from the Cold War to the Satanic Panic. It will consider the relationship between music, brainwashing, capitalism and false consciousness in Critical Theory and anti-psychiatry, and the way it has all been mixed up in twenty-first-century conspiracies and conspiracy theories. I also hope to play some of RD Laing’s jazz-pop poetry album, Life Before Death.

■ « The So-Called Groups of Militant Insanity Against the Video Police: Anti-Psychiatry and Autonomia in 1970s Italian Audiovisual Media » par Michael Goddard.

Résumé :
This talk will explore how anti-psychiatry was taken up both in the Radio Alice free radio station and also cinematic culture in Italy in the 1970s, focusing on the work of Marco Bellocchio, Elio Petri, and especially Alberto Grifi. While Grifi’s work Anna (Grifi and Sarchielli, 1975) is a relatively well known anti-psychiatric video experiment, anti-psychiatry runs through his 1970s work in proximity with the creative autonomia movement that also gave rise to Radio Alice. However, these currents were already present in key works of Bellocchio and Petri, especially in Fists in the Pocket (Bellocchio, 1965), Matti da slegare (Fit to be Untied, 1975) and La classe operaia va in paradiso (Petri, 1971). In the latter sound is especially significant to indicate the inter-relations between class struggle, sexuality and psychic and emotional states and this would also form the basis for Radio Alice’s reinvention of radio as a delirious machinery for a militant destabilisation of the state, capital and the mass media. If this militant insanity lost out in the end to the video police in the form of both mass arrests and the rise of Berlusconi’s media empire, it provides a rich legacy for 21st century reinvention.

Informations pratiques

3 avril 2019 – 18h – 20h
Galerie Colbert, salle Giorgio Vasari
Institut national d’histoire de l’art
6, rue des Petits-Champs ou 2, rue Vivienne
75002 Paris

Entrée libre

 

Membres fondateurs de l’association ATHAMAS :
Nicolas Ballet (docteur, université Paris 1 Panthéon-Sorbonne), Aurore Buffetault (doctorante, université Paris 1 Panthéon-Sorbonne/INHA), Hélène Gheysens (doctorante, université Paris 1 Panthéon-Sorbonne), Sandrine Meats (doctorante, université Paris 1 Panthéon-Sorbonne), et un comité scientifique international.

 

Voir le programme complet : http://bit.ly/inha_inhalab19_athamas

Source : http://bit.ly/inha_agenda_030419

Leave a Reply