Histoire de l’art, 93 : Mahesh Hippalgaonkar, « From Relocation to Representation: The Mediating Role of Archaeological Photographs in the Context of a Hydroelectric Project in India »

Histoire de l’art, no 93 : Matières, matérialités, making

VARIA

Mahesh Hippalgaonkar

De la relocalisation à la représentation. Le rôle médiateur des photographies d’archéologie dans le contexte d’un projet hydroélectrique en Inde

Dans les années 1970, l’Archaeological Survey of India (ASI) dut relever le défi déplacer un groupe de temples antiques, le groupe de Papanasi et le temple de Kudavelli Sangamesvara, menacés par un projet hydroélectrique dans le sud du pays. L’ASI a documenté, démantelé et relocalisé ces temples pour assurer leur préservation. Cette recherche se concentre sur la collection de photographies de l’ASI, dont elle révèle les multiples strates de sens. À travers leur pouvoir de représentation, ces artefacts visuels médient la perception de l’authenticité, finissant par transformer la physicalité des sites en objets chargés de signification archéologique. L’article examine comment ces images participent activement à une relation dialectique avec le processus archéologique, portant un témoignage de la pratique performative de la discipline.

From Relocation to Representation: The Mediating Role of Archaeological Photographs in the Context of a Hydroelectric Project in India

During the 1970s, the Archaeological Survey of India (ASI) faced the challenge of relocating a group of ancient temples, the Papanasi group and Kudavelli Sangamesvara, threatened by a hydroelectric project in the south of the country. The ASI documented, dismantled, and relocated these temples to ensure their preservation. This research focuses on ASI’s photographic collection, revealing the multiple layers of meaning within the visuals. Through their representational power, these visual artifacts mediate the perception of authenticity, ultimately transforming the physicality of the sites into objects imbued with archaeological significance. It examines how these images actively participate in a dialectical relationship with the archaeological process, bearing witness to the discipline’s performative practice.

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