The Painter’s Atelier (Pisa, 7 May 15)
Pisa, May 7, 2015 Artists’ materials
The Study of the Painter’s Atelier in the Nineteenth and Twentieth Centuries
The conference will examine the subject of painters’ materials and ateliers from a multidisciplinary perspective: papers will include contributions from art historians, conservators, restorers, physicists and chemists. The main themes will be: the reconstruction of relationships between artists and companies producing fine arts materials, their marketing, supply and communications which targeted artists, the coeval image and today’s reconstruction and musealization of the painter’s studio materials. Besides presenting single case-studies, the conference aims to propose a methodological discussion on the study of the painter’s studio materials as a means of examining the painter’s technique and practice in the Nineteenth and Twentieth centuries.
Sala Azzurra – Palazzo della Carovana Scuola Normale Superiore Piazza dei Cavalieri, 7 – Pisa
PROGRAMMA
9.30 MARGHERITA D‘AYALA VALVA, Scuola Normale Superiore Introduzione e apertura dei lavori L’atelier del pittore, da teatro di oggetti ad archivio di fonti materiali. L’idea del convegno nel quadro delle ricerche FUTURAHMA
10.00 JOYCE TOWNSEND, Tate Gallery, London Nineteenth-century British artists and their materials: were they knowledgeable or concerned about durability?
10.30 AURORA SCOTTI TOSINI, Politecnico di Milano Tecnica e contenuti. La ricerca in progress di Giuseppe Pellizza da Volpedo Pausa caffè
11.30 CLAUDIA MARCHESE, Università di Pisa FRANCESCA DI GIROLAMO, Università di Pisa ANNA LLUVERAS, Università di Pisa EZIO BUZZEGOLI, CNR, Istituto Nazionale di Ottica, Firenze FRANCESCA ROSI, CNR-Istituto di scienze e tecnologie molecolari, Perugia FRANCESCA GABRIELI, CNR-Istituto di scienze e tecnologie molecolari, Perugia Studio multidisciplinare sulle preparazioni di Vittore Grubicy de Dragon dai materiali dell’atelier alle opere
12.00 GIUSEPPINA PERUSINI, Università di Udine ENRICA APPI, Università di Udine ARIANNA GAMBIRASI, CNR-Istituto per l’Energetica e le Interfasi, Padova LUCA NODARI, CNR-Istituto per l’Energetica e le Interfasi, Padova MARTA MELCHIORRE DI CRESCENZO, CNR-Istituto per l’Energetica e le Interfasi, Padova Materiali e tecniche del pittore Giuseppe Cominetti (1882-1930)
12.30 KATHRIN KINSEHER, Akademie der Bildenden Künste, München In Search for the Perfect Paint: By Painters for Painters
Pausa pranzo
Presiede: MATTIA PATTI, Università di Pisa
14.30 PATRICK DIETEMANN, Doerner Institut, München WIBKE NEUGEBAUER, Doerner Institut, München CEDRIC BEIL, Doerner Institut, München IRENE FIEDLER, Doerner Institut, München URSULA BAUMER, Doerner Institut, München Interdisciplinary Research on Painting: Conclusions from a Research Project on German Tempera Painting around 1900
15.00 FRANCESCA IZZO, Università Cà Foscari, Venezia SIMONA RINALDI, Università della Tuscia, Viterbo Ritorno alla tempera: ricerche storiche e scientifiche sulla produzione italiana di pigmenti nel primo Novecento 15.30 GRAZIA DE CESARE, PAOLA IAZURLO, Istituto Superiore per la Conservazione e il Restauro, Roma Un atelier futurista: la casa studio di Giacomo Balla Pausa caffè
16.30 MARILENA PASQUALI, Centro Studi Giorgio Morandi L’atelier di Giorgio Morandi, realtà e rappresentazione: dall’oggetto alla composizione, dalla composizione all’opera
17.00 BILJANA TOPALOVA CASADIEGO, Munch museum, Oslo Reflections on Edvard Munch’s studio practice
17.30 ROMANA SEVERINI BRUNORI, Roma Materiali e corredi degli ateliers di Gino Severini raccontati dalla figlia 18.00 MARGARITA CAPPOCK, Dublin City Gallery Organised Chaos: Francis Bacon’s Studio
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.