Colloque international : « L’or à la Renaissance en Europe occidentale. Approches interdisciplinaires »

Comité organisateur : Christine Andraud, Valentina Hristova, Anne-Solenn Le Hô, Romain Thomas

Comité scientifique : Erma Hermens, Julien Lugand, Philippe Sénéchal, Laurent-Henri Vignaud, Alison Wright, Rebecca Zorach

PROGRAMME

9 juin / June 2022, Paris, C2RMF (auditorium Palissy)

9:15          Enregistrement / Registration

10:00       Mot d’accueil / Welcome address

Jean-Michel Loyer-Hascouët (C2RMF)

10:10       Introduction / Opening Remarks

Romain Thomas (Université Paris Nanterre & CNRS/C2RMF) and Valentina Hristova (Fondation des Sciences du Patrimoine & Université Paris Nanterre)

 

Présidence de session / Chair: Laurent-Henri Vignaud

 

L’or dans la peinture : présence et absence /

Gold in Painting: Presence and Absence

 

10:30        Precious Absence: Trompe l’oeil Gold and the Renaissance Origins of its Modern Myth

Noa Turel (University of Alabama, Birmingham)

11:00       Golden Scripture in Paintings by Jan van Eyck

Anna Elisabeth Krebs (Ruhr-Universität Bochum)

11:30       Discussion

 

11:50        Visite du C2RMF (sous réserve) / Visit of the C2RMF (subject to change)

12:50       Déjeuner / Lunch

 

Présidence de session / Chair: Philippe Sénéchal

 

Dorure et sculpture /

Gilding and Sculpture

 

14:30        Ors éblouissants, réalistes ou en points virgule. Esthétiques d’une évolution des rapports avec le sacré dans les retables flamands (XIVe-XVIe siècles)

Brigitte D’Hainaut-Zveny (Académie royale d’archéologie de Belgique, Université Libre de Bruxelles)

15:00        Searching for Gold: a Diagnostic Investigation and Digital Reconstruction of Antonello Gagini’s Sicilian 1504 Madonna and Child for Malta

Charlene Vella (L-Università ta’ Malta) & Jamie Farrugia (L-Università ta’ Malta)

15:30       Discussion

15:50       Break

 

 

Or, peinture et société /

Gold, Painting and Society

 

16:10        Florentine Paintings in Gold:  Reflection, Devotion and Experience, 1400-1450

Marina Vidas (University of Copenhagen)

16:40        Neri di Bicci’s Gilded ‘Suns’: Theatrical Materiality and Art in Fifteenth-Century Florence

Laura Stefanescu (University of Sheffield)

17:10       Discussion

 

10 juin / June 2022, Nanterre, Université Paris Nanterre (auditorium Weber)

 

Chair / Présidence de session: Erma Hermens

 

Or et ornement corporel /

Gold and Body Adornment

 

9:00          Mode et or : exhibé et discipliné, entre le Moyen Age et la Renaissance

Maria Giuseppina Muzzarelli (Università di Bologna)

9:30          Golden Chains: Worn, Buried, and Portrayed

Allison Stielau (University College London)

10:00        An embroidered « painting » in gold and silk: the Florentine vestment of San Giovanni (1466-88). History, analysis and conservation.

Licia Triolo (MiC – Opificio delle Pietre Dure, Florence)

10:30       Discussion

10:50       Coffee Break

 

 

Or et rilievo /

Gold and rilievo

 

11:10        Variations on a Gold Ground: Carlo Crivelli’s Saint Mary Magdalene in Amsterdam

Giulia Sara De Vivo (Rijksmuseum) & Machtelt Brüggen Israëls (Rijksmuseum)

11:40        Taste and Workmanship of Gold in the Work of Bartolomeo Vivarini: a Slightly Known Work in the Galleria Colonna in Rome

Martina Leone (Università di Teramo)

12:10       Discussion

12:30       Lunch

 

 

Présidence de session / Chair: Julien Lugand

 

Travailler la feuille d’or /

Working with Gold Leaf

 

13:50        La feuille d’or comme matière première : brève histoire des techniques de fabrication et modalités de caractérisation

Claire Pacheco (C2RMF)

14:20        The 1520s in Genoa: Origins of the Relationship between Gold Beaters and Painters

Letizia Ciarlo (Università di Genova)

14:50        The Glitter of the Middle Ages: on the Use of Gold in Late Medieval Portuguese Architecture

Patrícia Monteiro (Center for Lusophone and European Literature and Cultures / Lisbon University)

15:20       Discussion

15:40       Break

 

 

Peinture et persistance de l’or autour de 1500 /

Painting and Persistence of Gold around 1500

 

16:00        ‘I have orderyde gold, sylver, byse, oyle w’all other thyng thereto for to gyld the seyd parte of the roode lofte w’all’: Gold leaf on panel paintings in England, c. 1450-1536

Lucy Wrapson (Hamilton Kerr Institute, Fitzwilliam Museum)

16:30        The Golden Norm: The Persistence of Gold in the Painting of Latin Christian Europe

Robert Maniura (Birkbeck College, University of London)

17:00       Discussion

 

 

Leave a Reply