Séminaire d’IMAGO Cultures Visuelles : « Médias imaginaires : Les Médias invasifs » (Paris, INHA, 6 décembre 2018)

L’Institut national d’histoire de l’art,

Fleur Hopkins (université Paris 1 Panthéon-Sorbonne/BnF),
Pierre-Jacques Pernuit (université Paris 1 Panthéon-Sorbonne),
Alessandra Ronetti (université Paris 1 Panthéon-Sorbonne/École normale supérieure de Pise)

ont le plaisir de vous convier à la troisième séance du séminaire « Médias imaginaires : Les Médias invasifs », le jeudi 6 décembre 2018 de 17h à 19h.

Cette séance finale, construite autour du paradigme des technologies d’emprise, se recentre sur la peur (et la paranoïa) récurrente du contrôle et de l’invasion par la technique, comme l’étudie actuellement le théoricien des médias Jeffrey Sconce dans son projet à venir sur la technical delusion ou encore le théoricien de la littérature Yves Citton dans son analyse récente de la « médiarchie ».

 

Intervenants :

  • Yves Citton (université Paris 8)
  • Jeffrey Sconce (université Northwestern)

 

Yves Citton 

Titre : Invaders from the Inside

Abstract:

Where is one to locate “power” when speaking of media (or of “mediarchy”)? Inside, rather than above, as it is the case in our imaginary of political power (the King, the President, the boss), or rather than below, as it is the case in the Marxist economic theory of the infra-structures. The power of the media is not so much ubiquitous as it is intra-structural. Invasive media invade us from the inside! What can that mean? That is what this talk will attempt to figure out, first in presenting a few general theses, then in opening the discussion on their validity.

 

Jeffrey Sconce

Titre : The System

Abstract : 

Electronics can be thought of as the politics of electricity, a social dynamic of particular concern to those deemed  « mad, » « insane, » and « psychotic » over the past two centuries.  This talk examines the historical power(s) imagined to be behind the biopolitical drive toward invasive electronics, a paranoid project that often concretizes the metaphorical association of the body and the « body politic. »  From the 19th-century asylum to the « Truman Show Delusion, » the « mad » have demonstrated a frequently cogent suspicion, not only of media technologies, but also of the larger « systems » believed to develop and enforce a politics of the electronic.  

 

Galerie Colbert, salle Giorgio Vasari

Institut national d’histoire de l’art

6, rue des Petits-Champs ou 2, rue Vivienne

75002 Paris

Entrée libre

Source : https://imagocv.hypotheses.org/

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